top of page
Zoeken

Slave to the Algorithm

  • ktsdespinnerij
  • 6 dagen geleden
  • 4 minuten om te lezen

Ondernemen in een wereld vol likes en zoekwoorden


Slave to the rhythm,” zong Grace Jones ooit.Maar voor veel ondernemers van nu geldt eerder: “Slave to the algorithm.”


Want waar vroeger mond-tot-mondreclame genoeg was om klanten te trekken, moeten we tegenwoordig ook zichtbaar zijn voor Google, Meta en de rest van de digitale wereld. En geloof me: dat is soms een dagtaak op zich.



Een diploma, een droom en een heleboel plannen


Een half jaar geleden haalde ik vol trots mijn diploma voor de vakopleiding: Kattentrimmen in de praktijk bij Cats Class. Wat een geweldige opleiding onder leiding van Wendy van Tiel en Hennie Schuit (van de Kattentrimbus en Casa Aroma). Ik was zó blij en klaar om te starten!


Met mijn diploma op zak begon ik enthousiast aan de volgende stap:de salon inrichten, me inschrijven bij de Kamer van Koophandel, drukwerk laten ontwerpen, visitekaartjes verspreiden, een website maken, socialmediaprofielen aanmaken… noem maar op.


Ik was druk, creatief en vol energie. Maar eerlijk is eerlijk: de klanten bleven nog een beetje uit. De agenda vulde zich langzaam, maar niet zo snel als ik had gehoopt.



Zichtbaar worden – makkelijker gezegd dan gedaan


Gelukkig hoorde bij mijn opleiding ook drie coachsessies met Wendy. Dat bleek goud waard. Samen bekeken we mijn promotie tot nu toe en waar ik nog kon verbeteren.

“Zorg dat je gezien wordt,” zei ze. “Offline, maar ook online.”


Daar begon mijn echte ontdekkingsreis in de wereld van algoritmes, zoekwoorden en online zichtbaarheid. Hoe werkt Google eigenlijk? Gebruik ik wel de juiste SEO-termen? En hoe maak ik connecties met andere websites of accounts met veel volgers?


Wat ik leerde, was dat Google relaties belangrijk vindt. Als jij gelinkt bent aan bekende sites, ziet het algoritme jou als betrouwbaar. En als die websites ook weer teruglinken, dan word je pas echt gezien.


De kunst van bloggen en SEO


Tijdens die coachgesprekken leerde ik ook hoe belangrijk bloggen is. Een goed blogartikel telt idealiter tussen de 600 en 1200 woorden, zodat Google het als waardevolle content herkent. Ook ontdekte ik dat Google tijd nodig heeft om je artikel te indexeren. Schrijf je bijvoorbeeld een kerstblog, doe dat dan al zes weken vóór kerst om op tijd in de zoekresultaten te verschijnen.


Er bestaan tegenwoordig handige programma’s waarmee je kunt analyseren op welke zoekwoorden andere websites goed scoren. Door die inzichten te gebruiken, kun je zelf ook beter gevonden worden.


Kortom: het is niet alleen schrijven over wat je leuk vindt, maar ook strategisch denken over hoe je gevonden wordt.



Meta, Facebook, Instagram – de andere helft van het spel


Naast Google is er natuurlijk ook Meta (Facebook en Instagram).Daar draait alles om interactie. Wanneer zijn jouw volgers het meest actief? Welke posts krijgen de meeste reacties? En welke hashtags doen het goed?


Ook hier geldt: connecties maken helpt enorm, zeker met accounts die veel volgers hebben. Stel open vragen in je posts, reageer op anderen, gebruik hashtags die relevant zijn voor jouw vakgebied.


En ja — laat af en toe ook je eigen gezicht zien. Mensen willen weten wie er achter het bedrijf zit. Een reel waarin je iets vertelt of een grappige kattensituatie deelt, doet vaak wonderen.


De gouden regel: post regelmatig. Want zichtbaarheid is vergankelijk — als je even stilvalt, verdwijn je sneller uit de tijdlijn dan je denkt.



Iedere ondernemer herkent het


Via Wendy kreeg ik de tip om me in te schrijven voor een livedag van een succesvolle businesscoach Veronique Prins #1 Kick Ass business coach voor coaches en therapeuten. Nieuwsgierig keek ik eerst op haar Instagram. Tot mijn verrassing zag ik dat een vriendin van mij, haar ook volgde — zij had net een opleiding als lifestylecoach afgerond. En mijn nichtje, die haar eigen bedrijf @LoudGifts startte, was met een opleiding gestart om gezien en gevonden te worden op social media.


Zelfs toen ik laatst kleding kocht in een boetiekje, hoorde ik hetzelfde verhaal. De eigenaresse vertelde dat het hard werken is om klanten in de winkel te helpen én elke dag iets te posten. “Als ik dat laat verslappen, merk ik het meteen aan de verkoop,” zei ze.


Toen viel het kwartje: ik ben niet de enige die hiermee worstelt.

Zoveel ondernemers voelen zich tegenwoordig slaaf van het algoritme.

Wat zet ik vandaag weer op mijn socials?

En soms denk ik dat zelfs mijn kat denkt: “Nee baasje, ik wil niet wéér op de foto voor je post.” 😺



Slave to the Algorithm


Dus toen het liedje van @GraceJones op de radio kwam en “Slave to the rhythm” door de kamer galmde, dacht ik automatisch: Slave to the algorithm.” 😉


Gelukkig vind ik het niet erg om te schrijven of te posten, al doe ik het waarschijnlijk nog te weinig om echt goed te scoren in het algoritme. Daarom probeer ik me nu ook regionaal beter te promoten.



Ondernemen is leren, groeien en volhouden


Ik denk nog terug aan mijn stage bij Wendy. Ze vertelde toen enthousiast (en veel 😉) over alles wat komt kijken bij het starten van een trimsalon.

Ik zei toen lachend:“Jij bent een geweldige kattentrimster, maar eigenlijk nog een betere ondernemer.”

Pas nu besef ik hoeveel gelijk ik toen had.


Mijn droom om als kattentrimster elke dag tussen die heerlijke kattenvachten te zitten, groeit nog steeds. Je kunt dan wel een opleiding hebben gedaan, maar een onderneming heeft tijd, aandacht en groei nodig.



Tot slot


Word ik een slaaf? Liever niet, maar we dansen allemaal een beetje op het ritme van het algoritme.


Ik doe er alles aan om goed zichtbaar te zijn bij Google en Meta — zodat ik steeds vaker met mijn handen in het kattenhaar kan zitten in plaats van met mijn vingers op het toetsenbord.


Stap voor stap ga ik verder: met liefde voor katten, oog voor hun baasjes en een trimsalon die hopelijk snel dé plek wordt waar katten zich helemaal op hun gemak voelen.



laptop op een tafel met een kat ernaast
Ik doe er alles aan om goed zichtbaar te zijn bij Google en Meta — zodat ik steeds vaker met mijn handen in het kattenhaar kan zitten in plaats van met mijn vingers op het toetsenbord.

 
 
 

Opmerkingen


© 2025 kattentrimsalon De Spinnerij. Powered and secured by Wix

  • Whatsapp
  • Facebook
  • Instagram

Openingsdagen:

Dindsdag

Woensdag

Vrijdag

Zaterdag

bottom of page